Silkeborg Højskole

Loopet ved Silkeborg Højskole er 5,2 km, med syv spots undervejs. Ruten går gennem Silkeborg nordlige bydel, skovområder og langs Gudenåen. Ved de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og dets betydning for området gennem små videofortællinger. Der er parkeringsmuligheder ved højskolen, hvor der også er adgang til toiletter.

Vandreruten mellem Silkeborg Højskole og Ry højskole nord om søerne strækker sig over 22 km med fem forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grus- og skovstier, en kort strækning langs landevej samt fortov i de bynære områder i Ry og Silkeborg. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved højskolerne og Møgeløvej, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne, Sindbjerg og Gammelkol, og der er adgang til toiletter ved højskolerne.
Vandreruten fra Silkeborg Højskole til Ry Højskole syd om søerne strækker sig over 26,6 km med seks forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grus- og skovstier, en strækning langs landevej samt fortov i de bynære områder i Ry og Silkeborg. Du kan vælge at gå andre ruter mellem spottene hvis du ønsker dette. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved eller i nærheden af alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne, Himmelbjerget og Museum Jorn. Der er opsat borde og bænke ved alle rutens spots, og der er adgang til toiletter ved højskolerne, Himmelbjerget og Museum Jorn.

Silkeborg Højskole

Silkeborg Højskole, smukt beliggende ved Silkeborg Langsø, er oprettet i 1969 af FDF som en gave til den danske ungdom.

Her handler det ikke om at blive til noget, men til nogen. Der stilles ingen krav til, hvem du er, og hvad du tror, tænker og mener. Højskolen er nemlig et sted, hvor vi både mødes om det, vi er enige og uenige om, for at vi derved bliver klogere på os selv og hinanden. Dette udfordres og styrkes i højskolens globale udsyn på rejser og med op til 10% internationale elever.

Højskolen har en bred, almen profil med mange forskelligartede fag knyttet til hovedfagene: Kunst, Friluftsliv, Keramik, Musik, Idræt & vandsport samt Politik & debat.

Foto: Bernt Nielsen