Bag om

Udstyret med blot din smartphone og gode vandresko, kan du krydre dine vandreture rundt i det østjyske landskab med mange forskellige interaktive spots. Højskoleruten indeholder 29 vandreruter som starter og slutter ved en af de 14 højskoler i Østjylland.

Ruterne kan findes på forsiden, eller under hver højskole. Tryk ind på kortet og bliv guidet til alle de spændende spots undervejs. Højskolelærer og lokale fortæller om stederne og inspirerer til refleksion og fordybelse undervejs. Oplev samtidig Højskolesangbogens univers og sprogets finurlige betydning.

Højskoleruten er blevet til med støtte fra Nordea fonden.

støttet af
Skoler og kommuner

Højskolerutens formål

Højskoleruten startede i 2021 på Idrætshøjskolen Aarhus, med det formål at tage højskolernes kerneydelser ud i den østjyske natur og gøre den tilgængelig for alle.

De danske højskolers formål er at give livsoplysning, fremme den demokratiske dannelse og oplyse om de folkelige fællesskaber.  Målet med Højskoleruten er derfor at give brugerne en oplevelse af den unikke danske højskolekultur gennem det at: Opleve den østjyske natur, Oplyse om den østjyske lokalhistorie samt Oplive og filosofere om ”tanker til efter-tanken”.

Har du lyst til flere gode højskolefortællinger og et indblik i højskolernes historie, så kan du læse mere herom på Højskolehistorisk Forenings hjemmeside her.

Guide

Højskoleruten kan både følges via hjemmesiden og app. Vi anbefaler at bruge appen til navigation.

– Find kortet på forsiden og tryk på en af prikkerne, for at finde en rute.

– Tryk på navigation, for at se din placering på kortet, som er markeret med en blå cirkel.

– Følg herefter ruten. Den blå cirkel viser hvor du står. Tryk på spottet når du nærmer dig stedet.

– Under hvert spot kan du læse om stedet, se en video, og benytte dig af refleksionsøvelser, sange, ordsprog mm.

– Tryk tilbage, når du vil videre på ruten.

Få mere information om hvordan du bruger Højskoleruten, ved at læse vores guide: Guide til brug af Højskoleruten

App

Hent vores app, og bliv guidet til højskoleoplevelser i naturen.

Færdsel i danske skove

Færdsel i privat skov

I privat skov er der adgang fra kl. 6 morgen til solnedgang

Man må færdes til fods og på cykel, men kun på skovveje og stier