Kalø Højskole

Loopet ved Kalø højskole er 7,9 km, med fire spots undervejs. Ruten går primært gennem skovområder, men har også kortere stræk på asfalterede veje. Ved de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og dets betydning for området gennem små videofortællinger. Der er parkeringsmuligheder ved højskolen, Bregnet kirke og Kalø slotsruin. Der er desuden opsat bænke ved højskolen og Kalø slotruin, hvor der også er adgang til toilet.
Højskoleruten Kalø Højskole - Djurslands Folkehøjskole strækker sig over 21,5 km fra Kalø Højskole til Djurslands Folkehøjskole med fire forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem korte strækninger langs mindre landeveje, små asfalterede veje og stier ved landsbyerne Tirstrup og Feldballe samt grus- og skovstier. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne og Friland ved Feldballe. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne, hvor der også er adgang til toiletter.
Vandreruten fra Kalø Højskole til Den Europæiske Filmhøjskole er 22,4 km, med seks spots undervejs. Ruten veksler mellem mindre asfalterede veje, skovområder og strand. Ved de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og dets betydning for området gennem små videofortællinger. Der er parkeringsmuligheder ved højskolerne og i nærheden af alle spots. Der er desuden opsat bænke ved højskolerne og Ebeltoft Vig hvor der også kan findes toiletter.
Højskoleruten Kalø Højskole – Rønde Højskole er en smuk, lille rute på 7 km mellem Kalø Højskole og Rønde Højskole med seks forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grus- og skovstier, en kort strækning langs mindre landevej samt fortov i Rønde. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved højskolerne og Kalø Slotsruin, hvor det også er muligt at tage offentlig transport til. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne og Hestehaveskov, og der er adgang til toiletter ved højskolerne og Kalø Slotsruin.

Kalø Højskole

Kalø Højskole blev grundlagt i 1952, som en del af den nu lukkede Kalø Landboskole. Den er kendt for at have en af de smukkeste placeringer, da den ligger midt i Nationalpark Mols Bjerge. Dens grundværdier er oplevelse, livsoplysning, eftertanke, erfaring og erkendelse. Højskolen har derudover fokus på naturen og muligheden for at være med til at eksperimentere og skabe. Den er kendt for at tilbyde følgende linjefag: Outdoor Ranger, Gro, Dannelsesrejsen og Dansk Sprog & Kultur

Kalø Højskole tilbyder også det populære uge-kursus Jord til Bord sammen med Kalø Økologiske Landbrugsskole.