Rude Strand Højskole

Loopet ved Rude Strand Højskole er 9,4 km, med seks spots undervejs. Ruten veksler mellem grusstier, mindre asfalterede veje og en flot strækning langs vandet. Ved de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og dets betydning for området gennem små videofortællinger. Der er parkeringsmuligheder ved højskolen og i nærheden af alle spots. Der er desuden opsat bænke ved højskolen, det gamle badehotel og Saksild strand. Toiletter kan findes ved højskolen og Saksild strand.
Højskoleruten Rude Strand Højskole - Egmont Højskole strækker sig over 9,4 km mellem Rude Strand Højskole og Egmont Højskole med 7 forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grus- og cykelstier ved skov og strand samt fortov og asfalterede stier i de bynære områder i og omkring Mårslet. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved eller i nærheden af alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til eller i nærheden af højskolerne. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne og flere steder undervejs, og der er adgang til toiletter i forbindelse med højskolerne, Hølken Strand Camping og Saksild Strand.
Højskoleruten Rude Strand Højskole – Idrætshøjskolen Aarhus strækker sig over 30,9 km mellem Rude Strand Højskole til Idrætshøjskolen Aarhus med 9 forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grus- og cykelstier ved skov og strand samt fortov og asfalterede stier i de bynære områder i og omkring Aarhus. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved eller i nærheden af alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til eller i nærheden af alle rutens spots. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne og flere steder undervejs, og der er adgang til toiletter i forbindelse med højskolerne, Moesgaard Museum, Mindeparken og Dokk1.
Højskoleruten Rude Strand Højskole - Odder Højskole strækker sig over 7,7 km  med 4 forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grusstier ved skov og strand samt fortov og asfalterede stier i de bynære områder. På strækningen mellem Kysing Næs og Fløjstrup Skov anbefales det, at du går langs vandet for den smukkeste naturoplevelse. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen.
Højskoleruten Rude Strand Højskole – Testrup Højskole strækker sig over 19,3 km mellem Rude Strand Højskole og Testrup Højskole med 6 forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grus- og cykelstier ved skov og strand samt fortov og asfalterede stier i de bynære områder i og omkring Mårslet. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved eller i nærheden af alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til eller i nærheden af højskolerne, Kysing Strand, Kysing Næs og Giber Bro. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne og flere steder undervejs, og der er adgang til toiletter i forbindelse med højskolerne, Kysing Strand og Den genslyngede å ved Vilhelmsborg.

Rude Strand Højskole

Rudestrand Højskole blev grundlagt i 1973 og er smukt lokaliseret ude ved stranden mellem Aarhus og Odder med udsigt over Kattegat til Helgenæs, Samsø og Tunø. Højskolen er en seniorhøjskole, der tilbyder ugekurser året rundt for seniorer. Højskolen har tidligere været et sommerhus, derefter badehotel og er nu seniorhøjskole. Højskolen udbyder mange forskellige kurser på ugentlig basis, som ofte har fokus på enten mødet med mennesker, motion eller musik.