Idrætshøjskolen Aarhus

Højskoleloopet om Idrætshøjskolen i Aarhus er en lille, lokal vandrerute under Højskole-ruten. Højskoleloopet er på knap 10 km – cirka 13.000 skridt – og går fra Idrætshøjskolen Aarhus rundt i lokalom-rådet og tilbage igen med 13 forskellige spots undervejs. Der er maksimalt 1,5 km mellem hvert spot. Ruten veksler mellem grusstier ved skov og strand og fortov i de bynære områder. Ruten starter og slutter ved Idrætshøjskolen Aarhus, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Der er parkeringsmuligheder tæt ved alle spots på ruten, og det er muligt at tage Aarhus Kommunes bybusser direkte til og fra spot 1 til 5 og spot 11 til 13. Der er opsat bænke flere steder på strækningen, og der er adgang til toiletter i forbindelse med Idrætshøjskolen, Marienlund og Riis Skov.
Højskoleruten Idrætshøjskolen Aarhus – Egå ungdoms højskole strækker sig over 9,4 km mellem Idrætshøjskolen Aarhus og Egå ungdoms højskole med syv forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem fortov, stier og små asfalterede veje. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved alle spots på ruten, med undtagelse af shelterpladsen ved Egå Engsø, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne, hvor der også er adgang til toiletter.
Vandreruten fra Idrætshøjskolen Aarhus til Testrup Højskole strækker sig over 29 km med 8 spots undervejs. Ruten veksler mellem skovstier, mindre asfalterede veje og fortove i de bynære omgivelser. Ved de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og dets betydning for området gennem små videofortællinger. Der er gratis parkeringsmuligheder ved højskolerne, og alle spots, på nær Dokk1. Der er desuden opsat bænke ved højskolerne, Mindeparken, Moesgaard museum og den genslyngede å. Toiletter kan findes ved højskolerne, Dokk1 og Moesgaard museum.

Idrætshøjskolen Aarhus

Idrætshøjskolen i Aarhus blev grundlagt i 1968 af idrætsklubben Skovbakken. Den ligger i Aarhus forstaden Risskov, tæt op ad Skovbakken. Højskolens værdier er hjemlighed, nærvær, respekt, holdånd og engagement.

Højskolen tilbyder mange forskellige idrætsfag, både klassiske idrætsgrene men også outdoor, body og balance, padel med mere. Udover idræt, er musik, kreative og eksistentielle fag, også en del af skemaet.

Idrætshøjskolen har rigtig gode idrætsfaciliteter, ligger tæt på Aarhus midtby og har adgang til vand, skov og strand.