Hadsten Højskole

Hadsten loop er en lille, lokal vandrerute under Højskoleruten. Højskoleloopet er på knap 6,5 km og går fra Hadsten højskole rundt i lokalområdet og tilbage igen med 7 forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grusstier ved skov og fortov i de bynære områder.

Ruten starter og slutter ved Hadsten Højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Der er parkeringsmuligheder i nærheden af alle spots på ruten, og der er opsat bænke flere steder på strækningen. Ved Hadsten højskole er der adgang til toiletter. Det er ikke tilladt at medbringe hund langs åen.

Højskoleruten Hadsten Højskole - Den Skandinaviske Designhøjskole strækker sig over 14,7 km fra Hadsten Højskole til Designhøjskolen syd for Randers med syv forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem små asfalterede veje og stier langs marker, en kort strækning langs landevej samt fortov i Hadsten. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning ste-det har for området gennem små videofortællinger. Du får også en re-fleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne, Ved Motorvejen, Ølst ved det gamle Leca®-værk, Nørre Galten og Hadsten. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne, hvor der også er adgang til toiletter. I dagti-merne er det desuden muligt at benytte toiletterne ved Nørre Galten Kirke og Ølst Kirke.

Hadsten Højskole

Hadsten Højskole er en almen højskole med et bredt udvalg af fag, der appellerer til både fantasien, følelserne og fornuften. Eleverne sammensætter selv deres skema ud fra de mere end 60 forskellige fag, højskolen udbyder. Fagene er delt op i seks fagområder: Politik & Samfund, Idræt & Outdoor, Sundhed & Psykologi, Kunst & Kunsthåndværk, Musik & Sang og Kommunikation & Sprog.
Hadsten Højskole tilbyder også prøveforberedende kurser, hvis man overvejer en fremtid indenfor journalistik, eller gerne vil ind til politiet.
Højskolen er placeret centralt i stationsbyen Hadsten, men har samtidig skøn natur i nærheden ved Lilleåen og i Kollerup skov.