Ry Højskole

Loopet ved Ry Højskole er 7,3 km, med otte spots undervejs. Ruten går gennem Ry by og til flere af Rys naturperler. Ved de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og dets betydning for området gennem små videofortællinger. Der er parkeringsmuligheder i nærheden af alle spots.  Toiletter kan findes ved Ry Højskole, Sdr. Ege og Ry station.

Højskoleruten Ry Højskole – Silkeborg Højskole strækker sig over 22 km fra Ry Højskole nord om søerne til Silkeborg Højskole med fem forskellige spots undervejs.

Ruten veksler mellem grus- og skovstier, en kort strækning langs landevej samt fortov i de bynære områder i Ry og Silkeborg.

Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen.

Der er parkeringsmuligheder ved eller i nærheden af de fleste spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne, Sindbjerg og Gammelkol, og der er adgang til toiletter ved højskolerne.

KOMMER SNART

Højskoleruten Ry Højskole – Silkeborg Højskole strækker sig over 26,6 km fra Ry Højskole syd om søerne til Silkeborg Højskole med seks forskellige spots undervejs.

Ruten veksler mellem grus- og skovstier, en strækning langs landevej samt fortov i de bynære områder i Ry og Silkeborg. Du kan vælge at gå ad andre stier mellem spottene, hvis du ønsker det.

Der er parkeringsmuligheder ved eller i nærheden af alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne, Himmelbjerget og Museum Jorn. Der er opsat borde og bænke ved alle rutens spots, og der er adgang til toiletter ved højskolerne, Himmelbjerget og Museum Jorn.

KOMMER SNART

Ry Højskole

Ry Højskole blev grundlagt i 1892, og er smukt placeret ud til Rye Mølle sø. Højskolen ønsker at styrke elevernes engagement, læringslyst, faglighed og livsglæde. De er især kendt for følgende linjer: Friluftsliv, Teater & Drama, Musik og Kunst & Form

De tilbyder også Horisont – et fag med fokus på verdenen i vores nærhed og globalt.