Odder Højskole

Loopet ved Odder højskole er 8,3 km, med syv spots undervejs. Ruten går gennem Odder by og skovene rundt om byen.  Ved de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og dets betydning for området gennem små videofortællinger. Der er parkeringsmuligheder ved højskolen og i nærheden af alle spots. Der er desuden opsat bænke ved højskolen og Odder museum. Toiletter kan findes ved højskolen.
Højskoleruten Odder Højskole - Egmont Højskole strækker sig over 16,7 km mellem Odder Højskole og Egmont Højskole med otte forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grus- og skovstier, landevej samt små asfalterede veje og fortov i de bynære områder ved Hou og Odder. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved eller i nærheden af alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til højskolerne, Værftet og Karensminde Frugtplantage. Der er opsat borde og bænke ved højskolerne og Værftet, hvor der også er adgang til toiletter. Ved Karensminde Frugtplantage er der adgang til toiletter i åbningstiden.
Højskoleruten Odder Højskole – Rude Strand Højskole strækker sig over 7,7 km mellem Odder Højskole og Rude Strand Højskole med 4 forskellige spots undervejs. Ruten veksler mellem grusstier ved skov og strand samt fortov og asfalterede stier i de bynære områder. På strækningen mellem Kysing Næs og Fløjstrup Skov anbefales det, at du går langs vandet for den smukkeste naturoplevelse. Ruten starter og slutter ved en højskole, men du kan sagtens vælge kun at gå enkelte dele af ruten. Ved højskolerne og de forskellige spots kan du blive klogere på det unikke ved stedet og den lokale betydning stedet har for området gennem små videofortællinger. Du får også en refleksionsopgave og en højskolesang, du kan tage med videre på turen. Der er parkeringsmuligheder ved alle spots på ruten, og det er muligt at tage offentlig transport til eller i nærheden af alle rutens spots. Der er opsat bænke flere steder på strækningen, og der er adgang til toiletter i forbindelse med højskolerne.

Odder Højskole

Odder Højskole blev grundlagt i 1889 og er fokuseret på at skabe tid til fordybelse og perspektiv i en globaliseret verden. Vi gør det ved at udbyde et bredt udvalg af fag og ved at invitere internationale unge på Højskole. OH ligger i Odder by omgivet af et smukt parkområde – tæt på skov og strand. Vi gør os umage for at skabe et hjem for Højskolens unge, og vi prøver at inspirere til: Kreativitet & Selvtillid, Viden & Færdigheder og Samtaler & Holdninger.

Vi siger ”Bliv den du er” på Odder Højskole.

Odder Højskole er også kendt for at uddele kulturprisen Den Gyldne Grundtvig